بحران در تولید علم

  نگرشی دگر در آینده بینی

      در این پست آینده را با دیدگاه دیگری بررسی می کنم،  بدین منظور به نیم قرن گذشته باز می گردم،  تا بتوان این نگرش را بخوبی درک کرد،  البته بدین منظور مطالعه تولد در تاریخ را پیشنهاد می کنم. از نیمه دوم قرن 20 جهان به مرور از دست اندیشمندان و زحمت کشان خارج گردید و کم کم و بخش به بخش در دست سرمایه داران و گانگسترها و مافیای آنها قرار گرفت.  قبل از این تاریخ و در قرون 18 و 19 اندیشمندان و دانشمندان جایگاه ویژه ای در دولت ها و کشورها داشتند،  هر روزه اختراعات و اکتشافات در تمدن،  دگرگونی موثر، تازه و آینده ای نوید بخشی را برای بشر خبر می داد.  نگرشها و کار های خوبی برای بهبود اوضاع بشر انجام می گرفت،  اما در هر صورت اتفاقات ناگوار مانند جنگها و کشتار های بزرگ بود.

      امروزه بعد از رقابت جنگ سرد و یکه تاز شدن امپریالیسم سرمایه داری غرب،  جهان در شکل دیگری از تمدن قرار گرفته که می توان آنرا امپریالیسم نو و سرمایه داری بی هویت گفت،  در این حالت هیچ حکومتی برای اندیشمند و دانشمند و مجموعه زحمت کشان ارزش خاصی قائل نیست،  سطح علم پایین آمده و دانشگاه ها مرکز درآمد زایی سرمایه داران تبدیل شده اند،  کلاً کالاها و خدمات در تمام جهان فقط برای افزایش سرمایه و سرمایه داری و حفظ سیستم های گانگستر های مافیایی است،  که خود را جمهوری می خوانند.  خبری از اکتشاف و اختراع نیست و تمام خبرها و اتفاقات مربوط به این گانگستر های نوچه سرمایه است،  که هر جا را می خواهند بمب می گذارند لشکر می کشند ویران می کنند،  اصلاً منطق و دلیل ندارند و نمی خواهند چون چیزی نمی دانند.  با تشویق مصرف گرایی و کار های غیر ضروری کره خاکی را دارند به نابودی می کشانند،  برداشت بی رویه از ذخایر زمین و آلودگی آب و هوا و خاک بسرعت ادامه دارد.  آنها درکی ندارند که طبیعت بسیار قوی تر از آنهاست و از فرمول های علمی تشکیل شده،  و به راحتی با هر برداشتی و ترکیب عکس العمل نشان می دهد و همه را به نابودی می کشاند.  می بایست با بالا بردن آگاهی های خود و نگرش آینده بینی این وضع را شناخت،  که شاید بتوان خود یا گیتی را نجات داد.  البته این در صورتی است،  که آن مکتب استثمار و استهلاک دشمنان طبیعت و آدم بخاطر منافع خودشان اکثریت رسانه ها را در اختیار دارند،  کمپینگ های انتخاباتی راه می اندازند،  گانگستر هایی به شکل رئیس جمهور و نخست وزیر انتخاب می کنند،  و به مشکلات مالی و اقتصادی در سراسر جهان دست می زنند،  تا از آب گل آلود بیشتر و بیشتر ماهی بگیرند و سود ببرند.  در ادامه وضع مجبور شده اند دولت های حجیم با نیرو های نظامی وسیع و مخارج سرسام آور داشته باشند،  و از این راه هم منافع ببرند.

      آینده ای که پیش رو داریم دفاع از انسان و زمین و طبیعت توسط اندیشمندان و زحمت کشان است،  که می بایست ابتدا با افشا گری و سپس با نابود کردن این دشمن جهان خوار،  جهان را نجات دهند.    شاید در مجلات علمی و تاریخی خوانده اید که سی چهل سال پیش شایستگان برنامه ها و کار های مفیدی داشتند،  امروزه شایستگان به حاشیه رانده،  کنار زده و یا فراموش شده اند.  بنابر این در چنین حالتی دگرگونی در جهت خدمت دور از انتظار است،  البته این وضع نمی تواند ادامه داشته باشد و در نهایت به بن بست می رسد.  طبقه بندی های اجتماعی دوران های تاریخی،  این بار به صورت مقدار داشتن سرمایه باز گشته،  یعنی عقب گرد تمدنی به دوران جاهلیت.  ملل قاره کهن و مردم ایران بزرگ پایه گذار اندیشه های نوین و نجات بخش بشری بوده اند که در تاریخ اندیشه نوشته ام،  ولی امروز بنظر می رسد قدرت انهدام اندیشه های آبادگر در جهان خیلی زیاد است.

      در یک فرضیه آینده بینی،  این وضع تا دهه دوم و سوم قرن 21 ادامه می یابد،  در این میان نکاتی را باید در نظر داشت،   با داشتن پول و نیز امکانات نوین تکنیکی و پزشکی،  باعث بالا رفتن سن و سال گروه های حاکم سرمایه داری گردیده.  در این صورت امکان تغییر و ریسک در گردش های نوین سرمایه داری توسط آنها از بین رفته و دور بدست کارگزاران این جماعت برای پیشبرد اهداف شان افتاده که تضاد بزرگی ایجاد کرده است.  دو گروه در جامعه هستند،  عده ای برای آینده شخصی خود علاقه دارند به جناح های سرمایه داری و مافیایی وابسته و نمایند آنها باشند که کم هستند،  و نیز توده عظیمی از مردم در جایگاه طبیعی و عمومی انسان یعنی زحمتکشان همراه اندیشمند قرار می گیرند.  البته گروه کم ارزش یاور مافیا ممکن است موفقیتی مادی خوب یا نسبی داشته باشند،  اما در مقابل خود دشمنی طبیعت را دارند،  که بسیار قدرتمند است و به اشکال غیر قابل باوری فرد را نابود ذهنی و یا جسمی می کند.  توده عظیم مردم که در مرام عمومی بشریت هستند،  ممکن است سختی ره معنوی و مادی را داشته باشند،  اما دشمنی قدرتمند آفرینش و طبیعت را ندارند.

   بحران در تولید علم

      با جهان بینی محدود دیدگاه نیز محدود می ماند و روشها و راه حلها هم محدود می شود،  از ابتدای قرن 21 شرکت ها و کارخانه های بزرگ،  یا با یکدیگر متحد یا تجزیه می شوند تا باقی بمانند.  تولیدات خود را تغییرات جزئی می دهند،  و با تبلیغات می خواهند وانمود کنند کالا یشان خیلی تکنولوژی دارد،  اما فقط تغییرات سطحی بدون علم و دانش جدید است.  بدین جهت است که مشکلات آن شرکت های سرمایه داری همچنان باقی می ماند،  بدون اینکه توجه داشته باشند چیز جدیدی ارایه نداده اند.  این در صورتی است که جهان بشدت نیازمند دانش های جدید برای حفظ بقا و ادامه درست مسیر تمدن است،  ولی بر عکس مرتب در همه جا اندیشه جنگ ویرانی و پس ماندگی است.   تمام اقدامات و کار های جهان امروز در چهار چوب مدیریت مصرف و خرج است،  بطور کلی ذره ای از مدیریت کلان نو آور و تولید نوین،  و آینده نگری وجود ندارد.  بجای اینکه هر روزه و مرتب به علم و دانش جدید فکر کنند،  آنرا به احتکار در می آورند و باعث می شوند قدرت تولید و نو آوری واقعی کم شود بدین ترتیب جهان به استثمار و استهزا کشیده شده است.

      در طول تاریخ  شاهان و رهبران و نمایندگان هر کشوری،  در واقع نماینده طبقه خود در مرجع ساختار تاریخی اجتماع بودند،  و طرز فکر و جهان بینی در سطح ذهن خودشان را به حکومت و کشور منتقل می کردند.  باید توجه داشت جهان بینی افراد در خانواده و اجتماع محلی که در آن دوران نو جوانی و جوانی خود را گذرانده اند شکل می گیرد.  جهان بینی تعدادی از افراد اجازه رشد فکری و داشتن دیدگاه های نوین را به آنها نمی دهد،  هر چند تا میان سالی مطالعات و پیگیری های مختلف در سطوح و اشکال اجتماعی داشته باشند،  ولی در بسیاری باز هم جهان بینی آنها در همان اندازه ای که در خانواده شکل گرفته است باقی می ماند.  یکی از مهمترین کوته بینی ها ندانستن ارزش دانش است،  حتی امروزه بجای تبادل علم به خرید و فروش آن روی آورده،  و شرکت ها و دانشگاه ها دانش را از یکدیگر پنهان می کنند،  و به خرید و فروش آن می پردازند.  در واقع این کار عدم رشد و شکوفایی علم و کاهش توانایی دانشگاه ها و پولی شدن همه مراحل تمدنی است،  که آینده نگران کننده ای دارد.

      بنا بر این باید برای ایجاد دیدگاه های اصولی، عمیق، علمی، واقعی و خارج از چهار چوب تاریخ اجتماعی سرزمین و خانوادگی،  قوانین نوین بر اساس دانایی قرن 21 توسط اندیشمندان تعریف شود.  منجمله برای سازمان و فدرالیسم علمی،  دمکراسی درسی،  تغیرات اساسی  یا کودتا در آموزش،  تاکتیک های بهره وری و تکنیک فکر و غیره تعریف های نوین صورت گیرد.  در گذشته تصور آینده ای متفاوت غیر ممکن بود،  ولی امروزه به راحتی می دانیم آینده ای دگرگون خواهیم داشت،  که تغییرات ناپیوسته چاشنی آن است،  شاید بعضی بگویند که در قرن سنت گریزی چیز دیگری خواندیم در آنجا نوشته شده بود،  آینده تکنیکی در پیش است و باید آنرا درک کرد و به آن رسید و هماهنگ بود و این قبیل.  در واقع این مقاله ادامه همان اندیشه است،  و با آن تفاوتی در محتوا ندارد دقت خوانندگان آینده نگر و نو اندیش و پرسش و پاسخ آنها روشنگری بیشتری در پی خواهد داشت.  آینده ای که پیش رو داریم بویژه حداقل در دو دهه آینده مبارزه با بحران تولید علم و راه کارهایی برای حرکت دادن بشریت و یا حداقل جامعه ای که در آن زندگی و کار می کنیم به جهت تولید دانش است،  باید توجه داشت تولید دانش واقعی ابتکار در فن آوری ها و علوم قرن 20 نمی باشد.

   کلیک کنید:  فرهنگ یاد گیری

   کلیک کنید:  اندیشمندان و شاعران ایران

    انوش راوید  Anoush Raavid

 حمله اسکندر مقدونی به ایران بزرگترین دروغ تاریخ و حمله چنگیز مغول به ایران سومین دروغ بزرگ تاریخ و مقالات مهم  سنت گریزی و دانایی قرن 21، و دروغ های تاریخ عرب، تاریخ مغول، تاریخ تاتار و جدید ترین بررسی های تاریخی در:  جنبش برداشت دروغها از تاریخ ایران   http://www.ravid.blogfa.com  

کارگاه اندیشه / تاریخ اندیشه

   آیا شما می دانید تحقیق و روش تحقیق چیست،  و تا کنون چه تحقیقی انجام داده اید؟

   شناخت دانایی و تاریخ فکر

      سپاس محققان را که از پیدایش تمدن بشری و در طول تاریخ و تمام حکومتها،  با تحقیق و تعلیل در موضوعات گوناگون زندگی و سرنوشت بشر را تغییر داده و بهتر و مناسب تر نموده اند.  تحقیق کنندگان، فلاسفه و دانشمندان برای آگاهی از حقايق و واقعيت های جهان هستی و همچنین کشف چگونگی پديده ها به منابع مختلفی متوسل شده اند.  عده ای عقل را به وسيله استدلال و برهان،  گروهی تجربه را به وسيله حواس،  جمعی قلب و دل را به وسيله تزکيه آن،  تعدادی وحی رااز طريق کتب آسمانی و توده ای همه اين ها را منبع شناخت آفرینش دانسته اند.  بنا بر این شناخت عقل، علم، دیدگاه،  مهمترین های پیش دانایی است،  که هر فرد وقتی وارد کارگاه فکر سازی و دنیای تحقیق می شود باید بداند.

      عقل ــ  تا قبل از نو بورژوازی که به رنسانس معروف است،  عقل گرايي که عقل گرایی سنتی می گویند،  عمد تاً بر پايه روش به اصطلاح ارسطويي تحت عنوان مبنای شناخت حقیقت تلقی مي شد.  در تفکر عقل گرايان روش قياسی مبنای کار است،  بدين معنی که با استدلال و روش منطقی و تحليل عقلانی فرد مي تواند حقايق را کشف نمايد.  در تفکر تجربی کارهای کاوشی و جستجویی مورد پسند است،  بدين معنی که با مشاهده و آزمايش و شناخت ماهيت پديده ها،  مي توان با شناخت جزيي ها و ارتباط آن ها با يکديگر به نهایت و کلیت پي برد،  و قوانين و نظامات کلی را نتيجه گيري کرد. 

      علم ــ  که به طور کلی به دو قسم تقسيم مي شود:  علم حضوری و علم حصولی.  علم حضوری يعنی اينکه واقعيت معلوم، پيش انسان حاضر باشد و واسطه و صورتی در کار نباشد،  مانند علم به خود يا علم به ترس خود به عنوان يک مفهوم کلی.  علم حصولی يعنی علمی که بر اساس مفهوم و واقعيت خارجی و با واسطه برای انسان حاصل مي گردد،  مانند علم به اشيا خارج.  علم حصولی خود به دو قسم تصور و تصديق تقسيم مي شود.

      ديد گاه ــ  به اشکال مختلفی ابراز می شود،  دیدگاه تجربه گرايي و پوزيتيويسم، ديد گاه عقل گرايي، ديدگاه استنباطی، ديدگاه ساختاری، ديدگاه هرمنوتيک.  ديدگاه تجربه گرايي،  که در مقابل عقل گرايي سنتی شکل گرفت و سابقه آن در قرون جدید به دوره پدیده بورژوازی علمی باز مي گردد.  که البته ابتدا این طرز فکر از قرن 10 تا 14 میلادی در ایران بزرگ و قاره کهن شکل گرفته بود،  و اندیشمندان ایرانی بسیاری معروف آن است.  بعداً انتقاداتی بر اين مکتب وارد گرديد،  اين ديدگاه وسيله شناخت را حواس آدمی مي داند،  با بکار گرفتن منطق نوين در جهت تحليلی - منطقی تغيير مسير داد.  آنها معتقد بودند شناختی اعتبار دارد،  که به وسيله يکي از حواس قابل درک باشد بدين لحاظ پوزيتيويسم به تجربه و آزمايش و مشاهده اصالت مي دهد،  و روش استقرايي را برای دستيابی به کلی ها و به عبارتی به قوانين کلی و علمی مي پسندد.  ديدگاه عقل گرايي،  بر اساس روش استدلال قياسی استوار است،  و اعتقاد دارد که حواس انسان هيچگاه کليت و ضرورت اصول و مفاهيم را در نمی يابد،  و لذا منشا ديگري به نام عقل ضرورت دارد.  نهادینه اين ديدگاه به دوره ساسانیان به ويژه بزرگمهر باز مي گردد،  که در آن رابطه منطقی بين سپیدی و سیاهی،  کبری و صغری،  و نتيجه برخورد و تضاد بر قرار مي گرديد.

      ديدگاه استنباطی،  استنباط يا تفهم را به عنوان روش خاص علوم اجتماعی مي پذيرد،  از میانه انقلاب صنعتی با طبقه بندی و تفکيک علوم،  روش استنباطی در برابر روش های توضيحي علوم طبيعی شکل گرفت.  ديدگاه ساختاری،  که دو اندیشه دارد.  نظريه ای درباره برنامه های پژوهشی است،  که نظريه ها را مجموعه های ساختاری مي دانند.  نظريه دیگری درباره پارادايم ها و انقلاب های علمی است،  که نظريه های علمی را نوعی ساختار پيچيده مي داند،  اين ديدگاه در سال 1962 در کتابی تحت عنوان ساختار انقلاب های علمی مطرح  شده است.  ويژگی عمده این نظريه تأکيد بر جنبه انقلابی پيشرفت های علمی دارد،  به طوری که در طرد و رد يک ساختار نظری و جايگزينی آن با ساختار ناسازگار ديگر است.  در این نظر انقلاب علمی عبارت است،  از طرد يک پارادايم و قبول پارادايم جديد،  نه از سوی يک دانشمند به تنهایی، بلکه از سوی جامعه علمی مربوط در تماميت آن.  ديدگاه هرمنوتيک،  که به مفهوم تفسير متون مذهبی و ادبی به ادبيات و زبان يونانی باز مي گردد،  اين نظر دارای سابقه ای طولانی است،  و به منزله مکتبی فلسفی و نظريه ای عمومی برای علوم انسانی و اجتماعی مطرح شده.  از هرمنوتيک برداشت های متعددی ارائه شده است نظريه بنيادی روش شناخت برای علوم انسانی و سرانجام نظريه فهم وجود در سنت اصالت وجودی.

   مفهوم تحقيق علمی

      تقریباً همه انسان ها برای يافتن پاسخ سئوال ها و حل مشکلات خود ناچار به کاوش هستند،  مي توان گفت که همه مشغول تحقيق هستند،  ولی آنان تشريفات و آداب يک تحقيق علمی و اساسی را رعايت نمي کنند.  به علاوه اين تحقيقات نتايج کاربری فردی دارد،  و معمولا تکراری است،  يعنی در حوزه معرفت شناسی بشر مطلب تازه ای ارائه نمي کند.  اصطلاح تحقيق علمی اطلاق خاص دارد،  و مي توان آن را برای نوع خاصی از فعاليت های تحقيقاتی به کار برد،  که در آن فرهنگ یاد گیری رعایت شده باشد.  اين تحقيقات مشخصات کلی مخصوص به خود دارد،  منجمله، بر خوردار بودن از آداب و تشريفات خاص، توسعه قلمرو معرفت،  شناخت حاصل از نتيجه و تحقيق در بيرون ذهن واقعيت و ما به ازای خارجی داشته باشد.  تحقيق علمی تلاش کاوش گرانه با آداب خاصی و نظام يافته جهت کشف مجهولی است،  که به منظور گسترش علم و دانش انجام شده باشد.

      تحقيقات علمی فلسفه ای روشن و بديهی دارد،  زيرا نياز فطری بشر به تحقيقات علمی امری بديهی است، زیرا انسان فطرتا جستجوگر است،  و مي خواهد تا حد امکان همه چيز را بداند و رموز جهان را کشف کند.  به علاوه کاوش گری انسان هيچوقت به پايان نمي رسد،  والبته انسان علاقه مند به کشف ناشناخته برای پاسخ گویی به نياز های حياتی خود است.  انسان از بدو حيات تا مرگ با مسائل گوناگون رو به رو می باشد،  و حجم دانش بشر ترکيبی از معارف گوناگون است،  علوم الهی و ماورا الطبيعه،  علوم انسانی و اجتماعی،  علوم مادی و طبيعی.

   هدف تحقيق علمی  ــ    هدف اصلی تحقيق معلوم کردن مجهول و به عبارتی حل مسئله و يافتن پاسخ برای آن است،  و معلومات و قضايای کلی علمی دارد.  اصول و قوانين علمی که جزو امور مسلم و عمد تا تبيين کننده مبانی علم و روابط علت و معلولی است.  حقايق علمی که جنبه توصيفی دارد و به بيان ماهيت، ويژگي ها و ابعاد واقعيت ها نظير اشيا، پديده ها، حالات، افکار و خصوصيات آن ها مي پردازد.  مدل ها که منعکس کننده روابط نظام يافته متغير ها، عوامل و عناصر در عالم واقع و جهان خلقت است.  نظريه هايي که ماهيتی کلی و تعميم يافته دارند و حقايق و واقعيت ها را تبيين مي کنند و توضيح مي دهند و در واقع نظريه ها پيش نويس اوليه امور مسلم و قطعی علمی محسوب می شوند.  در شکلی واقعی تر و عملياتی مي توان هدف تحقيق علمی را،  بررسی و ارزيابی نظريه ها به منظور ارائه نظريه جديد،  برای حل مشکل.

      آموزش روش تحقيق علمی نيز اهداف خاص خود را دارد،  سه مورد مهم آن،  فراگيری روش وصول به حقايق و کشف مجهولات،  کسب مهارت لازم برای اجرای پروژه های تحقيقاتی،  کسب مهارت لازم برای تهيه پايان نامه های تحصيلی.  تحقيق علمی به عنوان فرايند کشف مجهول و يافتن پاسخ برای مسئله يا مسائل، ويژگی ها و قواعدی دارد، استفاده از تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی، توسعه ای بودن،  قابليت بررسی داشتن،  نظم داشتن، تخصص طلبی، قابليت تعميم، دقت طلبی، واقعی بودن، قاعده تجاهل، صبر طلبی، جرات طلبی، نياز به مديريت واحد، رعايت اصل بيطرفی، اجتهادی بودن تحقيق.

     کار تحقيق بايد نتيجه ای داشته باشد،  که مبين ماهيت پديده يا تشخيص رابطه بين پديده ها و اشيا باشد.  به بيان ديگر، محقق بايد در انتهای کار و بر اساس نتايج حاصل شده توانایی ارائه نظريه ای را که چگونگی واقعيت و حقيقت را توضيح دهد، داشته باشد.  تحقيق علمی پیش نیاز هایی دارد،  منجمله، فرهنگ تحقيق و محقق بودن، دارا بودن سازمان نوین و بودجه، ابزار تحقيقاتی، فراغت لازم برای محقق، ضوابط و مقررات مالی و اجرايي.  در تحقيقات علمی و مراحل انجام آن آمار جایگاه ویژه ای دارد،  طبقه بندی ها در قالب اعداد و ارقام،  کار مطالعه و بررسی يک پديده را نيز ساده مي کند.  کار برد آمار در تحقيق شامل، مرحله نمونه گيری، مرحله گردآوری و طبقه بندی اطلاعات، مرحله تجزيه و تحليل اطلاعات، تبيين و نمايش نتايج تحقيق.  کامپیوتر در تحقيقات علمی و مراحل انجام آن توانایی ویژه ای دارد،  ادبيات موضوع تحقيق و مطالعه سوابق، طبقه بندی داده ها، تجزيه و تحليل داده ها، تنظيم و نگارش گزارش تحقيق،  از موضوعات دیگر می باشند.

    تعریف علم

      علم در لغت به معنای يقين، معرفت و دانش است،  واژه علم در مفهوم کلی خود بر هر نوع آگاهی نسبت به اشيا، پديده ها، روابط و... اطلاق مي شود.  به علم در مفهوم کلی و عام آن knowledge اطلاق مي شود،  ولی از واژه علم مفهوم خاصی نيز تعبير شده است و آن science است، که مقصود آن بخشی از دانستنی ها و آگاهي های نوع بشر است که به روش های تجربی قابل اثبات و تأييد باشد؛ اين نوع علم بيشتر مترادف با علوم تجربی و طبيعی به کار گرفته شده است. انيشتين در تعريف علم مي گويد:  علم کوششی برای تطبيق تجربه حسی نامنظم و متنوع به يک سيستم فکری است،  که منطقا متحد الشکل باشد.  در اين سيستم تجربيات واحد با جنبه تئوريک يا نظری بايد طوری همبسته باشند که هماهنگی آن ها متمايز و متقاعد کننده باشد.  به دانایی قرن 21 مراجعه شود.

      بنا به تعریفی علم سه بخش دارد،  علوم نظری، علوم عملی و علوم ابداعی،  در نظری دیگر علوم شش طبقه دارد،  که هر قدر از طبقه اول به سوی طبقه ششم برويم از کليت آن کاسته مي شود.   اين طبقات عبارتند از، جغرافی ـ تاریخ رياضيات، هيأت، فيزيک، شيمي، زيست شناسی.  در دیدگاه های مختلف برای علم و دانش و طبقات آن توضیحات دیگری هم گفته شده است،  مانند علوم جهانی و علوم عقلانی و غیره و غیره.

     علوم انسانی ــ  که در يک طبقه بندی کلی به دو گروه تقسيم مي شود،  گروه اول شامل معلوماتی است که منشأ تشکيل آن ها را عقل و فکر و احساس انسان تشکيل مي دهد.  مانند فلسفه، منطق، رياضيات، ادبيات و نظاير اين ها.  گروه دوم شامل معلوماتی است که منشأ آن ها را رفتار انسان تشکيل مي دهد،  روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد، مديريت و مانند اين ها.  گاه از اين معلومات به علوم اجتماعی نيز تعبير مي شود که به نظر نمی رسد اطلاقی عام و فراگير باشد،  از اين رو بهتر است تحت عنوان علوم انسانی از نوع گروه دوم قرار داده شود.

     نظريه ـ  که در تحقيقات علمی از جايگاه ويژه ای برخوردار است،  برداشت دوگانه ای از اين مفهوم وجود دارد.  يکی برداشت عاميانه است،  که به جای نظر به کار مي رود،  دوم برداشت صحيح و علمی از اين مفهوم است،  بدين معنا که نظريه جنبه تبييني دارد و بنياد هر فعاليت علمی را تشکيل مي دهد.  نظريه ها را به طور کلی مي توان به دو گروه تقسيم کرد،  نظريه های تبيينی،  اين نظريه ها موضوع علم هستند.  نظريه های تجويزی و توصيه ای، اين نظريه ها عمدتاً ماهيت سياسی- اجتماعی دارند و ممکن است،  بر اساس يک سری پيش فرض های اعتقادی، ايدئولوژيک، فرهنگی، سياسی و حتی علمی ارائه شوند. 

     درباره جايگاه نظريه در تحقيقات علمی نيز ديدگاه های مختلفی وجود دارد،  عده ای به روش قياسی اصالت داده معتقدند،  که نظريه مبنای تحقيق در انتخاب موضوع و فرضيه سازی و روش های کار است،  و نتيجه آن به تأييد يا رد نظريه مي انجامد.  عده ای ديگر بر عکس به روش استقرايي اصالت داده معتقدند که پس از مطالعه و مشاهده و تجربه واقعيت های قابل آزمايش،  مي توان به يک نظريه که حاصل کار تحقيق است دست پيدا کرد.  عده ای هم اين دو نگرش را با يکديگر ترکيب نموده،  ابتدا بر اساس مشاهدات محدود تر، چهار چوب نظری يک واقعيت را در ذهن خود پی ريزی مي کنند،  و سپس با مطالعه مصاديق و واقعيت های آن نظريه خود را مورد ارزيابی قرار مي دهند.  عقیده ای می گوید،  سازه های تصوری يا فرضيه هايي درباره ماهيت واقعی است.

      نظريه علمی ويژگي های دارد،  مبين ماهيت پديده يا روابط علت و معلولی بين پديده ها و متغيرهاست،  که از ترکيب مفاهيم، قضايا و قوانين ويژه،  به صورت نظام يافته درباره يک واقعيت به وجود مي آيد،  و تشکيل يک مجموعه واحد را مي دهد،  و قدرت پيش بينی و آينده نگری را دارد.  نظريه مي تواند چهار چوب مفهومی مناسبی را برای انجام دادن تحقيقات، چه در بعد انتخاب مسئله و پردازش آن و چه در بعد تدوين فرضيه و مدل های علمی و چه در بعد روش های کار، ارائه دهد.  مفاهيم و قضايای نظریه از مصادیق بيرونی بر خور دارند،  و يا قابل آزمايشند.  نظريه نبايد با ساير نظريه های علمی مسلم و قطعی که پذيرفته شده و تأييد شده است،  و نيز امور بديهی در تضاد و تعارض باشد.

   کلیک کنید:  تولد در تاریخ

  کلیک کنید:  قاره کهن

انوش راوید  Anoush Raavid

 حمله اسکندر مقدونی به ایران بزرگترین دروغ تاریخ و حمله چنگیز مغول به ایران سومین دروغ بزرگ تاریخ و مقالات مهم  سنت گریزی و دانایی قرن 21، و دروغ های تاریخ عرب، تاریخ مغول، تاریخ تاتار و جدید ترین بررسی های تاریخی در وبلاگ:  جنبش برداشت دروغها از تاریخ ایران   http://www.ravid.blogfa.com